Stockholm

14 juli 2019 - Stockholm, Zweden

Zweden, Stockholm:

We gaan de brug over naar Zweden.
Bij de grens met iedereen z'n paspoort laten zien en krijgt vragen. Enkele mensen krijgen meer vragen, maar ze spreken niet allemaal of Engels of Duits of Zweeds. Eén vrouw kan de reis helaas ook niet vervolgen.
In de bus zit ook een aparte Aziatische man die volgens mij in Nederland woont en die vaak willekeurig zingt en bij een stop van de bus buiten gaat dansen.

Later nog even met deze man gepraat en het is ene Jason Beatrix (hij is schijnbaar ooit gered door Beatrix/ diplomaat en heeft ook een nummer voor haar gemaakt dat op YouTube zou staan). Aparte vent maar verder niks mis mee en erg behulpzaam.

Tegen half 9 in Stockholm, twee uur later dan gepland, en dan nog een kleine 10 minuten naar het hostel lopen. Hier nog even moeilijk doen gezien de receptie dicht is maar het lukt allemaal. En zo beland ik bij City Hostel.
Dit hostel zit meteen langs een 7-eleven, heerlijk.

Op de kamer raak ik aan de praat met een Fin en deze belooft me wat tips te sturen over Helsinki.
Daarna wat geld pinnen en doe ik mezelf trakteren op een luxe diner van de 7-eleven, broodje ham-kaas.
Er is een erg rare vent in het hostel. In de algemene ruimte stelt hij een vraag maar niemand kan verstaan wat de vraag is. Hij lijkt erg onder invloed van drugs en z’n Engels daarbij ook nog eens belabberd. Uiteindelijk met behulp van een Zweed blijkt hij alleen een emmer nodig te hebben.
Deze vent blijkt ook nog eens op dezelfde kamer als ik te liggen.
Later in de kamer praat hij tegen mij over of ik ene Tracyboy gezien heb en iets van een snitch. Tenminste dat haal ik eruit op. Ook wat gebaren die niet heel geruststellend zijn. Al zijn deze niet tegen mij bedoelt maar tegen deze slechte Tracyboy.
Op de kamer liggen verder ook twee Amerikanen en een Argentijn die wel normaal zijn. Nouja één van de Amerikanen is fan van Duitsland. Niet helemaal normaal dus.

Dag 5:

De dag beginnen met uitslapen. Hoewel je in een hostel (ik tenminste) vaker 's nachts wakker wordt is het voordeel dat er bijna nooit druk is om er vroeg uit te gaan.

Na een kort ontbijtje beginnen met plannen. Bij de receptie wat inlichtingen vragen en dan flink puzzelen.
Ik besluit de Stockholm pas te kopen, met deze pas heb ik drie dagen gratis entree in veel musea en gratis hop on hop off bus en boten voor 110 euro.

Voor vandaag geen zin om avontuurlijk te gaan doen dus gaat de film Shaft op en verder wat rondhangen in het hostel.

Dag 6:

In tegenstelling tot het uitslapen van gisteren staat er vandaag wel een wekker. En deze gaat al om 08:45 af, dit is nog wel te doen.

Nu klaarmaken en dan lopen richting stadhuis wat op een klein kwartiertje lopen ligt. Langs het stadhuis ligt een kleine baai en daar is de boot die ik vandaag nodig heb.
Vandaag staat namelijk Birka op de planning. Een eiland waar vroeger vikingen leefden.
Het is zo'n twee uur met de boot en ondertussen genieten van de uitzichten en een boek. Momenteel diep in de fantasie, namelijk Warhammer - The End Times.
Op de boot lijken alleen maar koppels en families te zitten dus veel aanspraak is er niet. Momenteel niet zo erg.
Ondertussen worden af en toe oude vikingverhalen verteld door de gids.

Omstreeks 12 uur komen we aan en kunnen we het eiland op. Bij binnenkomst wordt er een dier geroosterd op het spit.
Eerst even door het museum wandelen en dan buiten nog een aantal punten. Een dorpje dat is nagemaakt naar hoe het toen was is erg mooi en er liggen ook wat oude bootjes bij.
Daarna laat ik me verleiden om een drinkhoorn te kopen die er erg gaaf uit ziet.

Na een uur zo bezig zijn gaat er een Engelse tour en komen we langs allerlei graven en andere punten. Het was enigszins wat korter dan ik had gehoopt maar was wel interessant. Daarna nog wat meer proberen rond te lopen maar het pad is afgeschermd.
Nog meer dan een uur over en wat op het eiland rondhangen en dan met de boot terug.

Eenmaal terug bij het hostel kijk ik nog een stuk van de wedstrijd Engeland - Zweden met als gezelschap whisky en cola.
Daarna douchen en eten.

In onze kamer staat iets wat ik nog met eerder heb gezien in een hostelkamer, namelijk een rollator.
Deze blijkt bij een vrouw te horen van boven de 60.
Ze geeft aan dat ze misschien laat terug is vannacht en hoopt dat ze niemand wakker maakt.
Waarop ik vraag of ze vanavond gaat feesten. Ze blijkt een Amerikaanse te zijn die haar 'boyfriend' van 40 jaar geleden gaat opzoeken. Erg gaaf.

Enkele Argentijnen zijn van plan naar een bar te gaan voor de wedstrijd Argentinië - Chili.
Deze zijn minder van de afspraken schijnbaar en kijken het grootste deel toch bij het hostel. Ze vragen dan of ik mee ga maar gezien ze onderling telkens Spaans praten en de prijzen hier best hoog liggen hou ik het op een biertje in het hostel.
Hier raak ik dan weer aan de praat met een Belg die blij is weer Nederlands te praten.

Later toch buiten even rondlopen op zoek naar een bar en met moeite vind ik er één . De uitsmijters lijken bijna militairen maar dan zonder geweren.
Misschien zijn ze bang voor ontvoerders en dat de ontvoerden een bepaald syndroom krijgen.
Ik bestel een biertje maar nadat die op is vertrek ik terug naar het hostel.

Dag 7:

Iets later wakker dan planning, maar dan is er eigenlijk ook geen grote planning.

Eerst nog het afscheid van een paar Argentijnen. Er zijn er zo'n 5 waarvan er twee, ook mijn kamergenoten, nu vertrekken. In tegenstelling tot veel reizigers in noord en zuid Amerika zijn de meeste mensen hier voor een week of 2/3 aan het reizen. Niks mis mee maar je merkt wel verschillen zoals strakkere planningen.

Hierna begint mijn trip en die begint te voet. Zo'n drie kwartier lopen en dan pak ik de hop on hop off boot naar Vasamuseum.
Vasa is een oorlogsschip uit de 17e eeuw dat binnen twintig minuten zonk omdat er fouten waren bij de constructie. Dit schip heeft 300 jaar in het water gelegen en is nu omhoog gehaald en zit nu in een museum. Heel mooi museum en zeker een bezoekje waard.

Daarna door naar Skansen. Een park waarin gebouwen staan van een paar honderd jaar geleden en ze ook de klederdracht dragen, dat samen met een dierentuin.
Het stond eerst niet op m'n lijstje maar het is gratis met de pas die ik heb en de receptioniste was er weg van.
Door dit park ga ik in record tempo en hoewel de dieren interessant zijn, al zijn er een stel ook niet, heeft het voor mij weinig toegevoegde waarde.

Ik ben nu ook dicht bij het Abba museum maar deze is helaas niet inbegrepen bij de pas. Dit zou een extra 25 euro zijn en ik besluit dit museum toch te skippen.
Ook het idee om in de rij te gaan staan en dan bij weigering te zeggen 'If you change your mind, I'm the first in line', gaat niet door.

Wat wel doorgaat is de hop on hop off boot en via deze kom ik uit bij Fotografiska. Een museum met je raadt het niet, foto's.
Er staan erg indrukwekkende foto's hier, en hoewel het niet per se met Zweden te maken heeft is het één van de leukere dingen tot nu toe.

Dan weer de boot  waar je gemiddeld 20 minuten op moet wachten. Ik sta er deze keer nog geen 10 seconden en daar komt de boot al.
Deze boot brengt me ver terug en het laatste gedeelte weer lopen, onderweg pak ik geen ander openbaar vervoer maar wel de Subway.

Bij het hostel douchen en dan de langverwachte wk-finale van de vrouwen. Wederom die ik mijn mooie oranje shirt aan.
Helaas is Amerika te sterk, alsnog mooi om zo ver te komen

Hierna nog een film kijken en met wat mensen een stuk van de finale copa america en dan op naar bed.

Dag 8:

Het ontbijt nu niet van de 7-eleven maar van de supermarkt en dan door lopen maar de bezienswaardigheden. Ondertussen fruit en brood maar binnen werken.

Bij de baai eerst het ticket van de boot voor een tour door de Archipelago reserveren.
Daarna is het nog maar een minuten tot Gamla Stan. Als het ware de oude stad.
Hier het paleis binnen en diverse delen bezoeken. Zo kom ik bij de kroonjuwelen, hall of state en de appartementen voor de gasten en de koninklijke familie zelf.
Eenmaal buiten is het feest nog niet voorbij en is er een korte fanfare door de straten.

Wat meer door de oude stad lopen en naar het Nobel museum. Hier begint een gids ongeveer z’n ronde en krijgen we veel en interessante informatie. Het museum was eerst een tijdelijke tentoonstelling maar ondertussen al zo'n 15 jaar en ze kijken naar een grotere locatie.

Na dit leerzame bezoek is het lopen naar de boot.
Deze vertrekt om 3 uur maar om 10 voor drie nog steeds geen boot... Even ergens navragen en blijkt dat ik bij de verkeerde baai sta. Doorlopen en dan nog een stukje hardlopen en zo kan ik nog net op de boot springen terwijl de loopbrug al naar binnen is.

Vanaf hier is het de archipelago tour wat betekent dat we zo'n 2,5 uur varen door de eilanden van / langs Stockholm, daarbij informatie en verhalen van een gids.

Hierna met de bus terug en de chauffeur is zo aardig om speciaal op een gunstigere plek te stoppen.
Eenmaal bij het hostel opfrissen met een douche en weer naar de supermarkt voor eten. Hier kan je ook zelf je salade samenstellen en zo wordt het zelfs voor mij te doen.
De rest van de avond rustig bij het hostel met wat bier. Het bier is hier overigens minder sterk omdat sterke drank (volgens mij boven de 3,8%) alleen in speciale drankwinkels mag worden verkocht.

Dag 9:

Mensen die in hostels hun wekker snoozen verdienen een gevangenisstraf.

Dat gezegd hebbende, vandaag eten halen en daarna op een stoel zitten. Chilldag.

Dag 10:

Het lijkt wel alsof iedereen om de beurt z’n tas inpakt. Wat voor redelijk wat geluid zorgt. Daarna ben ik één van deze personen die daar ook mee begint omdat vandaag het vertrek uit Stockholm is, de boot naar Helsinki.

Dit is wat pas later op de dag en eerst nog rustig aan doen en afscheid nemen van de mensen die ik hier af en toe gesproken heb. Al zijn er hier geen grote contacten ontstaan.

Dan de bus naar de haven en vervolgens nog een kwartiertje lopen. Dan kan ik inchecken en krijg ik het ticket van de boot genaamd ‘Serenade'. Dat belooft wat romantisch. Overigens is de boot naar Riga die ook bijna vertrekt genaamd ‘Romantika'.

Er is weinig plaats dus ik zie mijzelf genoodzaakt om toch maar langs een mooie blonde meid te gaan zitten. Dit offer breng ik graag.
Ze heeft een hondje bij en deze schijnt me wel te mogen en zo raken we aan de praat.
Ze geeft aan dat ze graag een keer naar Nederland wilt om Venlo te bezoeken. Venlo...
Helaas gaat zij naar Riga, waar ze vandaan komt, en nemen we ook weer afscheid.

Als de gates open zijn kan de boot worden betreden en worden we onthaald met een live band. De verdieping waar we binnen komen is een soort promenade met op het eind een klein casino.
Mijn kamer is op het onderste dek, tja dat krijg je met goedkope plaatsen, en is een kamer bedoeld voor 4 personen. Gelukkig voor mij komen er geen andere mensen op de kamer en zo heb ik een eigen cabine met badkamer en al.

Nog even wat op de boot rondlopen en ik zie dat er zelfs een zwembad op de boot is. Dan varen we aan en doe ik als laatste zwaaien naar de boot naar Riga.
Bij een barretje bestel ik een Leffe blond en ondertussen wat sport kijken. In Tinder op de boot zit niet veel vaart.
Dan wat eten halen en in de rij met een Zweed praten en naar de goede live muziek luisteren.
Ik pak een chickenburger die nog verrassend goed smaakt. Verder wat van de uitzichten genieten en relaxen terwijl we verder het land uitvaren.

M’n oude tafeltenniscoach had het weleens over ‘met een paar Zweedse in een bubbelbad gaan'. Dat is er niet van gekomen maar het was toch een leuke trip.

We verlaten het land terwijl ik lig te slapen. Mochten mensen zeggen dat ik Zweden niet ken heb ik in ieder geval een Stockholm achter de deur. Nu nog zorgen dat m'n benen goed liggen zodat ik morgen geen last heb van een zweedslag.

1. Carolien:
    14 juli 2019
    Zo leon, fijn dat we weer je verslag krijgen. Heb ze weer met veel plezier gelezen
  2. Marijke:
    14 juli 2019
    Hi Leon, wat superleuk om je verhalen weer te lezen. Je schrijft écht boeiend en daardoor 'reizen' wij ook een beetje mee 😉👍. Heel gaaf wat je allemaal meemaakt! Nog veel reispleizer!
  3. Jan van Kollenburg:
    19 juli 2019
    Hee Leon al lekker op weg zie ik weer een spannend verhaal hoor
    maak er weer wat moois van .ik blijf je volgen