Guilin / Yang Shuo

12 oktober 2019 - Guilin, China

Guilin / Yangshuo:

Dag 93 tot 101:

Met de trein naar het volgende punt, Guilin!  Eerst van 17:00 tot 05:00 dan twee uur wachten en vervolgens nog zo’n anderhalf uur de trein. Onderweg veel praten met een Canadees waarvan ik later hoor dat hij vergat uit te stappen bij het station en dit is nu hoe ik hem herinner.

M'n nieuwe hostel is Sky palace hostel en het is een erg prima hostel. Eerste dag lekker rustig aan en wassen en beetje organiseren.
In de avond bier drinken met een stel mensen en we kijken Kung Fury. Die heb ik toevallig twee dagen geleden gezien maar dat maakt bij deze film niet uit.

Er zijn helaas weer een paar Duitsers en uiteraard goed belachelijk maken (wonderbaarlijk genoeg begon de Duitser deze keer) en deze kunnen er om lachen.
Er is ook een Duitse meid bij die niet weet waar Denemarken is.
Ze wil parlementslid voor de Europese unie worden.
Die twee zinnen kan je nog even herlezen gezien wij hier erg vaak en hard over hebben gelachen. Overigens kwam de naam Bob Marley ‘haar wel bekend voor'.

De tweede dag wel een activiteit en de Long Ji Rice terraces. Dit zijn geen terrasjes met bier en rijst maar de rijstvelden.
Door de drukte zitten we deze dag 7 uur in de auto en zijn we zo'n 4 uur daar maar de zichten zijn zeker om over naar huis te schrijven vandaar dat het hierin staat.

In de avond nog rustig doen en wat sociaal.
De volgende dag namelijk alweer dit mooie hostel (met hele zachte bedden) verlaten en met de boot over de Li River.

Deze rivier heeft prachtige uitzichten door de omliggende rotsen. Tevens is hier ook het landschap wat op het biljet van 20 yuan staat waar het uiteraard de cliché foto met het biljet gemaakt wordt.

Deze cruise eindigt in Yang Shuo waar ik de laatste dagen in China door breng, en wel in hostel Mountainstream.

In de avond een biertje drinken en warempel een bekende! De Utrechtse Rochelle die ook mee was naar de tour naar de Chinese muur.
Het is niet heel druk maar wel gezellig en in de avond zelf nog even door het centrum lopen en echt zieke clubs hier met lasers en danseressen en alles. Ook de prijzen zijn aardig en ik ben nu alleen dus ga nergens naar binnen. Morgen gaan we misschien met een paar en kunnen we mogelijk gratis drank fixen.

Voor de volgende dag skip ik meteen naar de avond want overdag doe ik praktisch niks. Wel nog even zwemmen trouwens want dit hostel heeft een zwembad. En overigens ook een landschildpad die constant rondloopt.

In de avond weer naar het centrum al zijn we niet met veel (twee). Hier vertelt een propper ons dat we gratis drank krijgen dus dan heb je ons snel binnen gekregen.
Het is dan eigenlijk wel de bedoeling dat we op het podium dansen en dit doen we dan ook even.
Voelt als prostitutie. Ook weer eens meegemaakt.
De rest van de avond nog wat verkennen en het is erg gaaf om mee te maken maar toch niet echt gewoon stappen. Toch hele leuke avond.

De volgende dagen zijn simpel samen te vatten met Netflix and swim. Met af en toe nog een kleine willekeurige wandeling en erg goed eten bij een restaurant genaamd Janes café.
De laatste dag kan ook rustig aan begonnen worden en dan klaarmaken om met de trein China te verlaten.

China is zeker erg aan te raden. Het is gigantisch, visa is moeilijk en de mensen zijn soms wat vies voor onze standaarden. Maar daar staat heel veel tegenover. Niet alleen hoogtepunten zoals de Chinese muur en het terracotta leger maar ook de natuur. En dan heb ik nu maar een fractie gezien.
Ik verwacht ooit terug te gaan voor een ander deel.

Ook het eten raak je niet snel beu, op de nashi-na.

1. Jan van Kollenburg:
    12 oktober 2019
    niet terug komen met spleetoogjes he
  2. Carolien:
    8 december 2019
    Wij vonden china ook prachtig. Mooie steken gezien, heel andere cultuur.
    We hadden achteraf meer van de natuur moeten zien. Grappig dat we daar door onze reislustige zoon gekomen zijn.