Xi'an

12 oktober 2019 - Xi'an, China

Xi’an:

Dag 84 tot 88:

Stop 3 in China is Xi'an.
Hier zitten we bij een fatsoenlijker hotel en zijn we ook wel weer blij met de faciliteiten.
Deze stad hebben we vooral gekozen, zoals de meeste mensen, voor het terracotta leger en verder dachten we dat dit een klein stadje was.
Het hoort in China ook niet bij de grootste steden want het heeft namelijk maar 9 miljoen inwoners. Een soort Eersel dus.

De tweede dag gaan we al naar de terracotta soldaten en eerst naar een fabriek die vooral maskeert als verkooppunt. Hier kopen we eerlijk gezegd ook wat kleine beeldjes want het is uiteraard wel een mooi souvenir.
In de groep zijn we verder met een Spanjaard en z’n Cambodjaanse vriendin.
De gids is Chelsea en hier kunnen we veel vragen aanstellen ook over China in het algemeen.
We praten kort over Hong Kong waar momenteel nog steeds protesten zijn. Chelsea geeft aan dat de protestanten voor rellen zorgen. Ik geef aan dat wij het tegenovergestelde hebben gehoord. Meer wordt er niet gepraat over Hong Kong.

Na de fabriek gaan we naar de plek waar de beelden dan echt staan. Super indrukwekkend en wat een mooie zichten.
We gaan naar drie ‘pits' toe en verder ook de strijdwagens. Praktisch alles was lang geleden vernield maar ze hebben door de jaren heen weer veel kunnen herstellen.

Het terracotta leger was zeker het hoogtepunt van Xi’an. Al waren er nog andere mooie punten.
We genieten alle drie erg van de markt in de moslim buurt en ook wel de grote moskee. Gezien pa en ma binnenkort terug gaan heb ik ook gezorgd dat hun koffers optimaal gebruikt worden door nog wat souvenirs te kopen.

De laatste volledige dag bezoeken we nog de Big goose pagoda en het gebied daar om heen.
Dan zit het er op 26 september op voor pa en ma en ze gaan terug naar Nederland.
We nemen afscheid bij het hotel met een paar flinke knuffels en dan moeten ze hun eigen pad vinden.
Blijven toch je ouders hè.

1. Carolien:
    2 november 2019
    En het blijft toch je manneke he :)