Kopenhagen

14 juli 2019 - Kopenhagen, Denemarken

Dag 1:

Denemarken, Kopenhagen:

Vandaag, 1 juli 2019, het vertrek vanuit Eindhoven.
Na maanden lang plannen en uitzoeken, en uiteindelijk alles weer helemaal overhoop halen, begint de reis eindelijk.
Geen vliegtuig naar Australië of Kaapstad, maar een bus naar het exotische Kopenhagen.
Deze bestemming is meer om in te komen om over wat meer dagen met de Trans Siberië express naar Azië te gaan.

Het begint al lekker met 50 minuten vertraging. Het zou fijn zijn als dit de laatste keer vertraging is voor de komende 17 maanden.

Het is ondertussen al bijna donker maar de bus komt uiteindelijk toch en dan is het afscheid nemen van de meegekomen familie en vervolgens de bus instappen.
Met een lach op m'n gezicht rijden we aan en begint het avontuur.

De buschauffeurs zijn Frans maar verstaan Engels, ondanks dat praten ze constant Frans terug. Het woord toilet verstaan ze prima en buiten de aanwijzingen naar de locatie daarvan zijn ze ook niet nodig. Verder probeer ik mezelf comfortabel genoeg te maken om in deze 11 uur durende busrit wat te slapen.

Dag 2:

Rond kwart voor tien is de aankomst in Kopenhagen. Spullen pakken en aanlopen.
Ik heb expres een hostel dichtbij uitgezocht en zo is het een kleine 10 minuten lopen.
In de straat zitten onder andere 3 tattoo shops en een striptent. Keuze genoeg voor een wild begin mocht dat gewenst zijn.

Het is nog te vroeg om in te checken en alleen m'n grote tas droppen en dan rondgaan lopen.
Dit hostel, Woodah, is wel één van de lekkerst ruikende hostels want er zit een soort café/bakkerij bij inbegrepen.

Het is buiten stiekem koud, vooral door veel wind.
Eerst een pinautomaat zoeken en dan wat ontbijt halen. Dit bestaat nu uit een broodje worst en 2 bananen.

Wat verder door de stad dolen en al snel kom ik uit bij Tivoli, een attractiepark midden in de stad.
Ondertussen ook naar de mensen luisteren en verschillende keren denk ik Nederlands te horen maar blijkt het Deens te zijn. Het lijkt aardig op elkaar qua klanken, maar er valt verder geen worst van te maken.

Na nog wat mooie parkjes en gebouwen is het ondertussen wel tijd om in te checken en dan ook snel de kamer op. Hier werken ze niet met sleutels of pasjes maar met codes en hiervoor zit een keypad op de klink zelf.
De kamer is voor een man of 10 en het zijn allemaal pods. Ik ga er meteen gebruik van maken, eerst een aflevering van Rick and Morty en daarna een dutje om bij te slapen.

Na een douche met nieuwe energie de stad in. Nu de andere kant op dan waar de meeste bezienswaardigheden zijn, die komen morgen.
Kopenhagen is een leuke stad, met mooie architectuur.
Ik loop langs wat bruggen, het spoor en wat lijkt op Carlsberg hoofdgebouw. Op sommige punten lijkt het echt alsof de stad geheel gefinancierd wordt door Carlsberg. Zo is het standbeeld 'de kleine zeemeermin' ook door hun gedoneerd.

Via een park kom ik uit bij een slot, maar dit is nog niet het slot van de wandeltocht.
Door naar een ander kasteel en hiervoor wordt er door mensen een soort honkbal gespeeld. Er is net een homerun wanneer ik er voorbij loop.
Daarna weer terug naar het hostel.

Na wat ontspannen naar de Tivoli foodmarket en een heerlijke burrito met een Carlsberg naar binnen werken.
Bij een Engelse pub de halve finale Engeland - Verenigde Staten kijken, in ieder geval de eerste helft. Een halve liter bier kost ongeveer 7 euro.

Nog wat bij het hostel chillen en dan pitten.

Dag 3:

De derde dag begint rustig en dan het ontbijt van het hostel proberen. Het stelt weinig voor maar het is wat. Ook alvast het hostel voor morgen boeken, Stockholm.

Vandaag nog een flinke wandeltocht op de planning.
Eerst lopen naar het Christiansborg paleis en daarna richting water. Hier is ook het Joods museum en een mooi parkje. Daarna is bijna meteen de nationale bibliotheek waar ik naar binnen ga.

Hier kan je rondlopen en na de eerste trap kom ik uit bij wat lijkt op het kantoor gedeelte waar mensen aan het werk zijn.
Hier maar snel omdraaien en door naar het meer publieke gedeelte.
Het is hier iets groter dan de bieb in Veldhoven en ik kijk eens wat er allemaal op de planken ligt.
Het blijkt vooral om catalogussen te gaan, zoals een serie aan boeken over het Britse nationaal museum in 17e eeuw.
Ook vind ik hier een catalogus over boeken in de lage landen tussen 1601-1621.
Dit vind ik wel weer interessant en even doorbladeren en wat dingen opzoeken.
Er komen nog wel wat grappige zaken naar voren zoals dat er een boek is over het afschaffen van duels en iemand die bruiloften buitensporig vindt.
Op de naam Pelgrim helaas geen succes.

Na dit tussendoortje naar Amalienborg en daarna wordt met behulp van Google Maps ook een 7-eleven gevonden voor wat eten.
Dan op naar de kleine zeemeermin, eerst door een soort burcht maar vervolgens is daar dan misschien wel het bekendste trekpleister van Kopenhagen.
Zoals al verwacht is het niet heel spectaculair, maar wel weer leuk.

Vervolgens met Rosenborg, weer een slot maar geen slot en daarna naar de drukke winkelstraat Stroget. Ook hier zie ik weer enkele Denen met matrozenhoeden op. Misschien een soort mode hier??
Ook wordt ik drie keer aangesproken door vrijwilligers van Unicef maar ze vragen niet om een donatie. Bij de derde begin ik toch benieuwd te worden hoe het zit en blijkt het er gewoon aan te liggen dat ze alleen Denen kunnen registreren. Gelukkig kan ik me wel via de site nog opgeven als ik zou willen.

Bij het hostel weer een dutje en na wat eten weer naar The English pub. Hier de halve finale van de Nederlandse vrouwen tegen Zweden.
Hoewel de wedstrijd wat tegenvalt is het wel spannend en in de verlenging staat Nederland met 1-0 voor. Ik raak met een Zweed aan de praat die vindt dat Zweden een penalty verdiend, gelukkig komt deze er niet en wint Nederland!
Hij feliciteert me en daarna loop ik snel naar het hostel voor de laatste nacht in Denemarken.

Dag 4:

Om 7 uur gaat de wekker.
Na even wakker worden toch maar eruit gaan en de tas inpakken.
De laatste kronen uitgeven voor wat eten en dan snel lopen naar het busstation.
Even later blijkt deze een halfuur vertraging te hebben. Dan nog eens een kwartier erbij..
Maar ook deze bus komt weer en dan is het houdoe Denemarken!
Als laatste van het land zien we wat bomen, waarschijnlijk Denebomen.