Helsinki

24 juli 2019 - Helsinki, Finland

Finland, Helsinki:

Dag 11:

De wekker staat om 9 uur, maar wat ik niet wist is dat de klok een uur wordt teruggezet. Niettemin nog genoeg tijd en na wat rustig aan doen en het verorberen van m’n croissantjes van gisteren vaart de boot de haven van Helsinki binnen.
Als deze later ook daadwerkelijk is gestopt kan ik met m’n twee tassen proberen een weg te banen naar de tram.
Er zijn veel mensen voor informatie, zo is het erg simpel om het juiste kaartje en tramroute te vinden.
Voor €2,80 (hier gelukkig weer euro's) kan ik 80 minuten met het openbaar vervoer reizen.

Deze 80 minuten zijn ruim genoeg om bij m’n hostel te komen, namelijk Hostel Cheapsleep. Redelijk goedkope naam maar dat past dus ook bij de prijzen.
Een nacht hier kost ongeveer 30 euro. De laagste prijs is 27 euro en dan slaap je op een kamer voor maar liefst 18 mensen. Ik betaal 3 euro meer per nacht en deel m’n kamer met drie anderen.

Er mag geen eigen alcohol in dit hostel worden gebruikt. Er is een kroeg open vanaf 5 uur in het hostel en hier is een halve liter bier 4 euro, tijdens happy hour. Erg goedkoop voor Finse standaarden.
Hier heb ik gelukkig weer een beneden bed en nadat ik m’n spullen daar heb gedropt ga ik de stad in.

Ik kom langs het olympisch stadion wat nu in verbouwing is.
Daarna door naar het sybelius monument en vervolgens nog de Tempeliaukion. Dit is kerk die een soort van uit stenen gebeiteld is, en het zit er dan ook zo bij. Hier maak ik met geluk ook nog een klein concert van het orgel mee.

Hierna een flink eind teruglopen en bij het hostel douchen, eten en serie kijken.
M’n tablet kan ik met het hoesje onder het matras van m’n bovenbuurman doen en zo comfortabel kijken.
Deze bovenbuurman komt later nog in de kamer en dit is een Chinees waarmee ik nog een goed gesprek heb.
Daarna pitten.

Dag 12:

Het ontbijt is tot 10:00. Na wat extra dutten ben ik wakker om 10:05. Ik kan dan net nog wat bijna droog brood pakken.
Er zijn hier veel families en ook vooral veel Aziaten.
Dan loop ik zelf aan en in de lift naar beneden praat ik nog met een hostelgenoot en we herkennen elkaars accent en kunnen het gesprek in het Nederlands vervolgen.
Hij is hier als scheidsrechter voor een groot junior toernooi, schijnbaar zijn er meerdere mensen in het hostel hier voor dat toernooi.

Ik breng eerst een bezoekje naar de kathedraal (leuk al die kerken en kathedralen) en vervolgens met de boot naar Suomenlinan, een oude vesting.
Het is allemaal wel aardig maar niet heel speciaal dus ik besluit over niet al te lange tijd een einde te maken aan dit uitstapje en met de bus terug te gaan naar het hostel. Daar is de ontspanning momenteel meer genieten dan rondlopen. De volgende bestemmingen hebben ook wat meer grote bezienswaardigheden. Hier vind ik Netflix heel leuk.

Dag 13:

Vandaag eindelijk naar Rusland! Eerst hostel en vervoer boeken en checken.
Met een oude Rus praten voor wat tips en hij wil gelukkig wat roebels voor euro’s ruilen zodat dat straks niet hoeft.
Hij blijft wat te lang praten, maar bedoelt het goed en ook enkele bruikbare tips.

Met de metro naar het centraal station en wat raar volk hier. Zoals eigenlijk ook hoort bij een station.
Even wachten en dan instappen. Je hebt hier vaste plaatsen en ik zit tegenover ene Jamal uit Dubai. Deze man heeft een erg vol paspoort en vertelt over dat Europa duur is. Ik vraag wat door en zo rolt er uit dat hij voor een overnachting in z’n hotel 150 euro heeft betaald, tegenover mijn 30 bij het hostel. Z’n familie is in Dubai gebleven ook al wilde z’n vrouw eigenlijk mee. Volgens mij is hij hier wel aardig los gegaan. Aardige vent overigens.

De treinrit van zo'n 3 uur verder met het gezelschap van deze man en zo rijden we Finland uit.
The trip is Finnished.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade