San Francisco

25 juni 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

San Francisco:

Om 09:30 lokale tijd is de aankomst in San Francisco.
Eerst met de airtrain naar het rental centrum. Hier krijg ik dit keer helaas geen gratis upgrade maar is er wel de keuze uit verschillende auto's.
Een navigatiesysteem kan gehuurd worden maar voor de 46 dagen komt dit neer op meer dan 200 dollar. Voor dat geld kan ik er ook eentje kopen dus nee bedankt.

In de garage is er genoeg keuze aan auto's en ik kies voor een Nissan Versa die er erg sportief uit ziet. Hopelijk hoef ik hier niet in te slapen.. (ja... Bijna..)

Het plan voor vandaag komt neer op weinig.
Een hostel zoeken en dan relaxen. (ja... Bijna..)

Het centrum is simpel gevonden maar Google maps werkt niet dus op gevoel door een vreemde stad rijden. Dit is geen groot succes gezien het verschrikkelijk druk is.
De wegen zijn ongelooflijk steil en dalend wat voor apart rijden maakt maar wel leuk om mee maken.
Ondertussen zijn er ook veel irritaties en ik wil een aantal verschillende chaffeurs op hun gezicht slaan. Helaas / gelukkig is dit niet mogelijk.

Dan kom ik achter de reden dat het zo druk is, vandaag (zondag) is de tweede dag van de gaypride.
De grootste straat in het midden van het centrum is voor een groot deel afgezet en eveneens de straten daar om heen.
Voor het verkeer heb ik er hekel aan maar gaaf dat ik er net ben met dit feest.
Erg toevallig en toepasselijk heb ik vandaag een roze shirt aan.

Met geluk kom ik bij een hostel terecht wat er erg goed uit ziet en gratis parkeren heeft. Tjakka!
Nope, deze zit vol.

Flink keuzes overwegen en dan maar naar de goedkoopste downtown. Ik hoor nog dat ik niks in de auto achter moet laten omdat diefstal hier heel vaak voorkomt. Zelfs voor een vest wordt er vaak al ingebroken.

Ongeveer alle hostels zijn nog downtown wat parkeerkosten betekent á 35 euro per dag. Het hostel is ook bijna twee keer zo duur door de parade. Dit is by far het slechtste hostel tot nu toe. Erg vervallen en het komt niet erg betrouwbaar over. Maar het is een slaapplaats.

Door alle irritaties en frustraties had ik San Francisco bijna overgeslagen. Toch ben ik later blij dat ik dat niet gedaan heb.
Al blijf ik nu wel maar 2 nachten in plaats van 3 door de kosten.

Douchen in de vrouwen douche omdat die van de mannen kapot is. De muren zijn prachtig roze dus dat past bij de setting.

Buiten een peukje doen met een ex-gevangene die nu weer op het rechte pad is. Erg interessant.
Hij is vooral benieuwd hoe koud het in Nederland wordt en vindt een temperatuur van -2 in de winter sick as fuck.

Na wat organiseren en afkoelen op naar de parade.
Dit is werkelijk waar één groot gekkenhuis. Niet veel wagens maar daarentegen wel 100 mensen per groep.
Erg gaaf en bij het einde van de stoet volg ik een stuk en kom uit bij het festivalterrein.

Ik heb ondertussen meer dan een week geen bier op en dit voelt als een maand.
Gelukkig kan ik bij het festival een heerlijke halve liter Hoegaarden bestellen waar ik graag 10 dollar voor over heb.
Bij het festival lopen de meest rare figuren rond, mannelijk en vrouwelijk. De meeste mensen zijn normaal gekleed maar dan is er weer iemand vol met glitters of een oude man met alleen (!) een vlag op z'n rug of vrouwen die alleen een paar centimeter bedekken met tape. Ook de paus en Thor lopen hier onder andere rond.
Er is ook een cheerleader westrijd waar de meest dikke mannen aan meedoen.

Ik loop hier een hele tijd rond maar zonder gezelschap is het na een tijdje wel goed en dan terug naar het hostel om daar de rest van de avond te relaxen.
Ik raak aan de praat met m'n Zwitserse kamergenoot die me uitnodigt om naar een club te gaan met een paar mensen. Klinkt gaaf.
Ik twijfel flink en dan laat die nog vallen: 'you know it's a gayclub right?'
Oh. No I did not.. Het was me bij hem niet eens opgevallen.
Ik heb nog idee wat ik ga doen maar besluit eerst te gaan wassen wat hoognodig is.

Tijdens het wachten raak ik aan de praat met een Chinees.
Ineens is schijnbaar iedereen in de stad homoseksueel of bi. Mij maakt het niet uit want erg gezellige mensen. De Zwitser komt er ook nog bij zitten.

De club is ver en duur maar de Chinese vent wil naar bar gaan. Een gaybar dan uiteraard.

Ik twijfel flink maar m'n nieuwsgierigheid naar hoe het daar is en dorst naar bier wint het.
De pot op met die rustdag, op naar de gaybar.

Onderweg nerveus en benieuwd tegelijk, dit tot groot vermaak van mijn stapgenoot.

We gaan naar de Sf eagle.
Bij binnenkomst is het erg ongemakkelijk maar gelukkig hebben ze hier ook gewoon bier. Het moet even doordringen waar dat ik ben en eerlijk gezegd ben ik erg oplettend bij het voorbij lopen bij mensen.

Het volk is erg verschillend; stoere dikke bikers, mannen van in de 60 en dan weer jochies zo dun als een lat. Ook veel mensen waarbij je het eigenlijk niet eens ziet.
Het is gelukkig geen grote orgie al zijn er soms wat minder smakelijke beelden..
Toch door drinken, erg goed gezelschap en erg interessante gesprekken.

Onder andere een huppelende vent (deze zou ik zonder belediging echt een fairy noemen) komt nog praten en soms wat andere rare figuren maar het valt gelukkig mee.

De sfeer is echt top en een zwaar gave avond, flink drinken en hoewel ik het altijd bij vrouwen heb gehouden en blijf houden is het hier wel goed voor m'n zelfvertrouwen.
Geweldige ervaring en zeker geen spijt van.
Na sluitingstijd terug naar het hostel lopen.

Dag 26:

Laat wakker worden. Hierdoor minder tijd om veel te zien maar na gisteren heb ik het gevoel dat ik al erg veel (soms teveel) van San Francisco heb gezien.
Wel echt een geweldige avond geweest en gelukkig valt de kater mee.

Ontbijten om 12:15 met een breakfast burger en curly fries. It's America baby.

Daarna een fiets huren. Lol hebben met de verhuurders die een erg foute video hebben over de route en veiligheid. Ze vinden Nederlanders hier vet omdat wij al erg ervaren zijn met fietsen.

Er is een prachtige route 'uitgezet' waar volledig fietspaden zijn.
Eerst een stuk door het centrum waarbij er al bijna niks meer te zien van de gaypride.

Daarna door het golden gate park en uiteindelijk uitkomend aan de zee.
Prachtig strand en prachtig uitzicht. Hier rustig rondkijken, wat foto's maken en kijken naar wat surfende mensen.

Hierna kan je terug voor de simpele route of via erg steile wegen / heuvels naar de golden gate bridge. Deze laatste besluit ik te pakken.
Het is flink doorzetten... Maar na wat zweet kom ik uiteindelijk toch aan bij de brug. Onderweg een mooi en typisch deel van San Francisco gezien.

Bij het begin van de brug doe ik de fiets neerzetten en wat rondlopen om de brug bekijken.
Daarna aan de tocht over de brug beginnen.
Lekker windje en proberen het tempo hoog te houden, wat niet lukt door alle voetgangers.
Onderweg een prachtig uitzicht en ook kijken naar Alcatraz.

De tocht is niet erg zwaar en eenmaal aan de andere kant door naar Salsalito.
Hier een lange daling met tegenwind, maar een erg mooi stadje met een haven en gemoedelijke uitstraling. Hier is ook een prachtig uitzicht op de skyline van San Francisco. Waar ik van geniet onder het genot van taco's en een wit biertje.

Daarna weer terug over de brug. Veel mensen gaan met de ferry terug maar m'n energie en budget vinden de fiets wel prima.
De tocht naar de brug is nu een stuk zwaarder maar uiteindelijk kom ik aan bij de brug. Na de brug door de stad rijden, nu zonder fietspaden, met een eigen route.

De fiets inleveren en dan terug naar het hostel om te relaxen.

Rond 22:00 nog een korte wandeling door de stad om het gewone nachtleven hier te bekijken.
Dit is een stuk minder vrolijk dan gisteren..
Veel zwervers en veel ongure types.
Er wordt me wat wiet aangeboden en verder krijg ik vooral een aantal rare blikken. Het komt ook een paar keer voor dat een persoon op straat helemaal van de wereld is en een verhaal aan zichzelf vertelt.

Ik vind het zowel genoeg geweest en heb voor m'n gevoel veel kanten van San Francisco gezien. Op naar m'n heerlijk matrasje.

Dag 27:

Opstaan, douchen en de tas inpakken.

Bij het hostel uitchecken maar dan nog wel even van de gratis pannekoeken genieten. Deze moeten zelf gebakken worden maar dat ben ik gelukkig niet verleerd.

Dan op naar de parkeerplaats waar €70 moet worden afgerekend.
M'n auto staat er gelukkig nog.
Al is wel het achterraam half open... Zelf gedaan of wilde iemand binnen komen? Met moeite was er een paar schoenen van buiten zichtbaar en verder alleen een rol mentos.
Maar volgens mij is alles er nog en ik rij aan. Op naar Walmart. En voorlopig afscheid van WiFi.

Houdoe San Francisco. You've been crazy.

1. Marijke:
    4 juli 2017
    Wat een boeiend verhaal weer. Erg leuk te lezen wat je allemaal beleeft! Veel plezier en op naar het volgende avontuur ... groetjes Ad & Marijke
  2. Frans:
    4 juli 2017
    Weer een erg fijn verhaal om te lezen. Heb er van genot. Heel veel liefs van ons.xxxx