Jeju

23 augustus 2019 - Jeju, Zuid-Korea

Jeju:

Het vliegen duurt ongeveer een uur en dan is deze vlucht van 20 euro alweer geland. De tijd is vooral slapend doorgebracht.

Dan het vliegtuig uitstappen en dit eiland opgaan wat bij sommige bekend staat als het Koreaanse Hawaï.

Ik haal m’n tas op en verlaat het vliegveld en word meteen begroet door palmbomen.
Heerlijk om op een eiland te zijn na telkens in steden geweest te zijn.

Dan een bus zoeken naar de andere kant van het eiland waar m’n hostel is.
De eerste bus waar ik stop zou er naar toe moeten gaan. Ik gooi m’n tas in de bagageruimte maar dan blijkt deze toch niet naar de juiste bestemming te gaan.
Bij de tweede weer navragen en deze zou wel goed moeten zijn.
Maar een expres stop dus deze bus zou er heel lang over moeten doen dus weer de volgende en na weer even wachten blijkt dit dus de beste te zijn en voor 5.000 Won, zo’n 4 euro, gaan we naar de andere kant van het eiland.

Onderweg al van het eiland genieten en na nog een overstap en wat lopen is de aankomst bij Backpacker’s home. Mijn verblijf voor de komende dagen.

Wat eten zoeken en ik kom uit bij een tentje waar ik op de vloer aan tafel kan zitten.
Eigenlijk is de tafel voor 8 personen maar zo is er in ieder geval ruimte genoeg.
Het gerecht is heerlijk en er zijn een stuk of 6 bijgerechten. Totaal zo'n 6 euro.
De mensen zijn een stuk vriendelijker hier.

Nog wat drankjes met Michael van Seoul en de net ontmoette Andrew. Ze vallen beide op mannen wat interessante gesprekken oplevert.

Dag 45:

Ondanks dat ik niet geweldig geslapen heb (niks te maken met Michael en Andrew voor de duidelijkheid), gaat de wekker toch gewoon.

Nadat ik vorige week m’n vlucht naar Jeju had geboekt zag ik namelijk iets op de Twitter van PSV. PSV onder 16 speelt een internationaal toernooi in Jeju.
In Jeju.
Van alle plaatsen in de wereld is het toernooi op dit Koreaanse eiland.
En ook nog eens precies dezelfde week.
Nou zijn de faciliteiten hier ook erg goed. Er is hier een stadion van het WK van 2002 en ook verschillende velden met tribunes.

Vandaag speelt PSV om 10:30 tegen Gamba Osaka en hier ga ik met de taxi heen.

Het begint goed en PSV komt 2-0 voor!
Ondertussen praten met één van de ouders, Wouter, die is meegereisd om z’n zoon te supporteren. Interessant om zo wat info te krijgen over hoe ze denken en hoe het in die wereld is. Deze mensen zijn van Rotterdam naar Eindhoven gegaan. Dat was toch wel een zware keuze schijnbaar.

De wedstrijd eindigt minder goed en in de laatste 20 minuten (Ze spelen 2x35 overigens) scoren de grote garnalen drie keer.
Alsnog bijzonder om PSV hier te zien spelen.

Terug naar het hostel en wat opfrissen en plannen en dan lopen naar Oedolgae, prachtige kliffen. Ook uitzicht op andere kleine eilandjes.
Er is ook weer een spot van een Koreaanse dramafilm. Die ben ik al meer tegengekomen en het zijn populaire foto punten.
Daarna in de hitte teruglopen richting dorp en even afkoelen bij een 7-eleven (of soortgelijke winkel, deze vind je in Korea overal om de 100 meter).

Nog even door een en naar de Cheonjiyeon waterval.
PSV is door Ji-Sung Park erg bekend in Korea en zo is het leuk om met m’n PSV shirt rond te lopen.

Terug naar het hostel voor een dutje en een douche.
Plan een beetje uitwerken en in de avond met onder andere Michael en Andrew de uitleg voor de hike van morgen horen. We zijn met 5 buitenlanders (zeldzaam) en kunnen het aardig vinden samen.

We gaan uit eten naar de Vietnamees met z’n vieren en dan op tijd naar bed, morgen een vroege start.

Dag 46:

Erg slecht geslapen en de wekker gaat om 06:15.

Vandaag naar Hallasan mountain, de hoogste berg van Korea.
Jack is gids (weer een Jack) en we zijn met zo’n 8 man.
De één is beter voorbereid dan de ander….
Het zou zo'n 3,5 uur omhoog lopen moeten zijn.

Vrij snel gaat iedereen z’n eigen tempo en loop ik met muziek in omhoog.
Een paar Koreanen komen praten en nadat ik zeg dat ik uit Eindhoven kom willen ze een foto.
Boeren hebben hier privileges.

De weg blijft omhoog gaan. Jack zei vanochtend en gisteren dat het zonnig en warm zou zijn dus hebben we allemaal een korte broek, zonnebril en zonnebrand bij (zonnebrand(crème) is eigenlijk ook maar een raar woord…).
Het weer is echter net iets anders, constant regen, wind en mist. Vooral hoger waait de mist van alle kanten waardoor je helemaal doorweekt wordt.
Uitdrogen wordt in ieder geval moeilijk.

Na een tijdje de top bereikt en er is een zicht van zo'n 10 meter.
Ondanks dat ook gaaf om zo eens een hike te ervaren.

Met de Amerikaanse Nathan terug naar beneden en bij een stop in het toiletgebouw schuilen om de lunch te eten. Heerlijke Gimbab. Een soort rol van rijst gevuld met ei, groente en vlees.

We zijn al eerder beneden en besluiten, na een welverdiend biertje, niet 2,5 uur te wachten maar zelf een bus terug te pakken.
Bij het hostel een dutje om de gemiste slaap in te halen.

Later op het dakterras een interessant gesprek met Nathan. Meeste Amerikaanse reizigers hebben ongeveer dezelfde mening als Europeanen maar Nathan niet, en zo kunnen we een vriendelijke discussie hebben.

Als avondeten bibimpap en dumplings met Andrew, Nathan en de Portugese Caro.
Later nog een biertje en poolen en de dag eindigen met Hoegaarden op het dakterras.

Dag 47:

De dag beginnen hoe een dag hoort te beginnen, uitslapen.
Daarna wat dingen voor de reis regelen:
Extra nacht boeken, volgende bestemmingen, info voor wedstrijd PSV, geld pinnen (valt nog tegen met Vpay van ING), inkopen eten en ook wat vitamine pillen. En ook kopen…. Pokémon kaarten! Voor zo'n 40 cent per pakje koop ik er twee omdat het kan.

In de gemeenschappelijke ruimte komt een jongentje van zo'n 5 jaar oud praten die nog aardig Engels spreekt en graag een stukje fruit wilt wat die dan ook krijgt. (ik had eerst getypt ‘hij krijgt een stukje van m’n banaan’, toch even de zin verandert.)

Na wat ontspanning ga ik rond 4 uur de bus naar de kwartfinale van PSV, ze spelen tegen Palmeiras omdat ze de laatste groepswedstrijd tegen Newcastle hebben gewonnen.
Eerst sta ik bij het verkeerde stadion, bedankt daarvoor medewerker van het hostel, maar een Duitser die met de auto is brengt me nog naar het goede stadion wat zo’n 10 minuten verder is. Zo kan ik deze reis helaas nog weinig slechte dingen over Duitsers zeggen.

Het begin van de wedstrijd gaat gelijk op maar daarna is Palmeiras duidelijk sterker. Als slecht excuus zeg ik dat ze ook ouder lijken maar mogelijk zijn deze Brazilianen gewoon beter.
Na een tijdje weer het gezelschap van Wouter en samen kijken we deze wedstrijd somber aan.
PSV eindigt de wedstrijd met 9 man (gele kaart 10 minuten van het veld en nog een blessure terwijl de wissels op waren) maar daarvoor is het ook al gedaan.
6-0.

Nog een drankje op het dakterras en dan pitten.

Dag 48:

Dag rustig beginnen en dan naar de haven.

Het eerste op de planning; een onderzeeër!
Eerst nog een uur wachten en wat rondlopen.
Dan met een boot naar een eiland en haven waar de onderzeeër is.
Ik ben de enige die alleen is en de enige blanke.

Er wordt vantevoren een foto gemaakt (hier krijg je later een gratis foto van met certificaat, mits je het overleeft) en dan deze onderzeeër in.
M'n buren houden afstand en dan word ik meer naar voren verplaatst.
Daarna begint het, we zinken. Erg gaaf.
Het is telkens draaien naar de mooie kant en zelfs zonder iets te zien, behalve water, is het al leuk.
Een duiker gaat mee en later komen we bij wat koraal met veel vis en een soort gezonken schip.
We gaan tot zo’n 40 meter onderwater, de tocht duurt zo’n 45 minuten maar was het meer dan waard.

Na deze duik opfrissen bij het hostel en door voor een kroegentocht.
Gelukkig wat westerse mensen (twee) en verschillende Koreanen spreken Engels.
Erg leuke kroegentocht met veel verschillende soorten drank.

Dag 49:

Wakker worden is wel eens fijner geweest.

Inpakken, uitchecken en ontbijtje halen.
Naar een ander hostel, namelijk bed radio hostel.
Deze ligt in Jeju city en is een stuk dichterbij het vliegveld.

In de kamer een bekende, Nathan van het vorige hostel!
We hebben toevallig hetzelfde hostel geboekt en zijn ook nog eens op dezelfde kamer belandt.

Diverse vis gerechten als avondeten bij een willekeurig tentje.
In de avond nog skypen met thuisfront en daarna nog een drankje alvorens deze dag wordt afgesloten.

Dag 50:

In de ochtend lukt het me om nog net het ontbijt te halen en daarna wakker worden in de douche.
Inpakken, uitchecken en naar de bus lopen. Na 10 minuten lopen komt de juiste bus net aan en met een kort sprintje, het is lekker sprinten met twee tassen, kan ik meteen door.

Na inchecken en de douane nog veel tijd over en wat dingen regelen voor de volgende landen.
Dan nog Japans eten. Het lijkt op rijst met een schnitzel en saus.

Het vliegtuig kan daarna worden ingestapt en zo kan ik dit prachtige eiland verlaten en op naar de laatste bestemming in Korea, Busan.