Vladivostok

7 augustus 2019 - Vladivostok, Rusland

Vladivostok:

Qua dagen één van de kortste verslagen. Ik ben ongeveer 30 uur in deze stad.

Nadat de trein is verlaten kan ik te voet door naar het hostel. Na zo'n 10 minuten lopen en één keer het verkeerde gebouw inlopen is daar de aankomst bij hostel Izba omstreeks 07:30.

Inchecken kan nog niet maar gelukkig is het geen probleem om de douche te gebruiken, waarschijnlijk zijn hun daar zelf ook blij mee.
Ook meteen een wasje draaien.
Tijdens het wachten eindelijk weer WiFi. Ondertussen ook gezellig met een Fransman praten.

Deze Fransman vraagt later of ik thee wil maar ik geef aan dat ik geen thee drink. Hij vraagt voor de gein of dat door m’n geloof is.
Waarop ik zeg ja, ik ben atheeïst.
Ongelofelijk hoe komedie zichzelf schrijft.

We kunnen samen goed overweg en dit blijkt helemaal zo te zijn wanneer we beiden onze frustraties uiten over het laatste seizoen van GoT.
Daarna hebben we het zelfs ook nog over Naruto.
We bespreken ook een stel andere dingen die ik niet nader ga toelichten.

We zijn ondertussen al even ingecheckt als we naar de Burger King gaan voor lunch.
Het is hier vandaag marine dag. En gezien Rusland aardig fan is van het leger zijn er veel matrozen pakken in de stad en ook veel luide muziek. Gaaf.
Na de Burger King naar de supermarkt voor wat biertjes. Eindelijk weer eens gezelschap met drank.

Deze Fransman genaamd Arthur heeft ook de Transsiberië express gedaan en samen proosten we dat we deze hebben voltooid.

In de vroege avond gaan we nog erop uit omdat er een soort matrozenconcert aan de ‘zeekant’ zou zijn. Hier zingen en dansen de vrouwelijke en mannelijke matrozen.
Met Arthur grap ik over wanneer ‘in the navy' komt. Toch vrees ik dat dit nummer niet komt in dit homo-onvriendelijk land.
We hebben hier trouwens ook wat Russisch gezelschap en later een shot vodka. Dat hadden zowel Arthur als ik nog niet gehad ondanks een maand Rusland.

Later bij het hostel ook nog praten met een groep Russen die hier zijn om een sociale studie te doen onder de lokale bevolking. Met de twee leraren van deze groep praten we nog een tijdje en zo een interessant dagje.

Dag 29:

De wekker staat om kwart over 8 maar er gaan daarvoor al twee wekkers af in de kamer waardoor de mijne niet nodig is.

Douchen, kleding van wasrek (nog nat omdat het personeel van het hostel de kleding heeft samengehangen), klaarmaken, inpakken en vertrekken.

Naar het busstation lopen en na wat wachten de bus in en dan is het nog een klein anderhalf uur rijden.

Bij het vliegveld heb ik nog een uur voordat ik kan inchecken en dit uur wordt heel avontuurlijk doorgebracht op een stoel.
Na een tijdje komt er een koppel tegenover me zitten die ik een mooie taal (al geen mooi accent) hoor spreken en raak ik aan de praat met deze Amsterdammers die op huwelijksreis zijn.

Dan is het tijd om in te checken en eindelijk van m’n grote tas af. Dan door naar de douane en gelukkig laten ze me het land uit.

Het vliegtuig in en zo wordt dit land verlaten. Hoewel er af en toe gerelaxed werd, zijn er ook veel activiteiten geweest en was het zeker geen Rustland.

1. Marijke:
    7 augustus 2019
    Wat prachtige verhalen, Leon over je belevenissen in Rus(t)land :) boeiend om te lezen! Nu verder naar Verre Oosten! 'Westerse' groetjes ...
  2. Peter Scholts:
    22 augustus 2019
    hallo Leon,
    leuk om te lezen en jou zo op de voet te volgen bij je reis. Wel een hele ervaring zo.
    Mooi land, zo te zien en bij Moskou ook wel wat plekken herkend. al is het in 40 jaar wel wat veranderd. veel plezier bij de volgende etappes.
    Groeten.