Sint Petersburg

24 juli 2019 - Sint Petersburg, Rusland

Rusland:

Sint Petersburg:

En we zijn in Rusland! Welkom komrad!
Hoewel het officieel nog Europa is voelt het nu voor het eerst als buiten Europa en ik heb er zin in.
Buiten Jamal is er nu ook een Russische vrouw bij de tafel komen zitten en die vertelt af en toe eens wat over het land of de trein.

We krijgen hier ook de douane als gezelschap bij de trein binnen. De Russen staan bekend als streng maar ik moet zeggen dat de vrouwelijke douane ambten mij niet afschrikken.
Ik hun gelukkig ook niet, of in ieder geval niet teveel om mij de toegang tot het land te ontzeggen.

Iets voor half 8 komen we aan in Sint Petersburg. Een stad waar ik helaas maar twee nachten heb maar erg naar uit kijk.
Het openbaar vervoer is hier wat minder Engelstalig gericht en het kost wat moeite om de metro te vinden maar vanaf dan is het erg duidelijk. Een kaartje kopen voor 55 roebel, zo'n 80 cent, en gaan met die banaan.
Ik stap uit bij al een mooie kerk (of kathedraal, ik weet hier niet altijd het verschil) en zie even later ook al het eerste trainingspak van Adidas. Hoppa.

Dan nog zo'n 20 minuten lopen naar het hostel. Dit zit in een oud gebouw, eigenlijk alles hier, en heet Chickah hostel.
Het ziet er allemaal erg klassiek uit en als ik in het gebouw eenmaal ook de deur van het hostel gevonden heb, ziet het er daar binnen ook wat ‘antieker' uit. Het heeft zeker wel wat.
Erg vriendelijke receptioniste die een rondleiding geeft door het hostel. Deze keer voor mij geen benedenbed helaas.

Wordt redelijk wat Russisch gesproken in het hostel en ik besluit er op deze zaterdagavond nog even uit te gaan.
Dichtbij is meteen een drukke straat en hier doorlopen geeft meteen een verschrikkelijk ander gevoel dan de vorige steden. Sketchy types, rare haarstijlen en bij de vrouwen veel make-up. En dat door een stad die er erg oud uit (bij deze is Sovjet-Unie ook een look) ziet. I'm loving it.
Al na 50 meter word ik door een meid aangesproken. Toegegeven, dit is alleen omdat ze een sigaret vroeg, maar toch.
Er zijn hier vooral restaurants maar om het nu nog even vertrouwd te laten (I'm lovin' it) wordt de keuze Mcdonalds. De kassier spreekt geen Engels en zo moet een collega met een hogere functie mijn bestelling opnemen (bigmac menu with chicken nuggets).

Alleen op stap is hier niet zo’n succes en terug naar het hostel.
Hier hoor ik twee meiden Nederlands praten wat een gezellig gesprek oplevert. Hun gaan ook flink door met de trein maar dan de Trans-Mongolië express (Rusland- Mongolië- China, mijne gaat wat langer door in Rusland maar geen andere landen).

Ook praten met wat Colombiaanse gasten. Ook een Rus en een Egyptenaar, weer een lekker internationaal gezelschap en erg gezellig.

Dag 14:

De dag begint met het ontbijt van het hostel. Een ontbijt dat bij een hostel is inbegrepen stelt meestal weinig voor. Hier ligt er wat brood, een toaster, wat jam en boter en gesneden stukjes fruit. Nog redelijk divers eigenlijk. Maar het is een extra en fijn om meteen wat te kunnen eten.
Vandaag eigenlijk de enige echte dag in Sint Petersburg en het was me na gisteren al bekend dat dit eigenlijk echt tekort is. Ik doe nog even met de Colombianen overleggen en dan rond 09:45 begint de tocht.

Het maakt eigenlijk weinig uit waar je hier rondloopt want het is allemaal prachtig. Zelfs veel van de ‘standaard’ gebouwen zien er uniek uit met veel verschil in kleur en architectuur.
Gelukkig weersta ik de drang om iedereen ‘komrad' te noemen.

Na wat wandelen, en al verschillende keren gestopt om wat foto’s te maken, de eerste echte bezienswaardigheid; De kerk van de verlosser op het bloed. Alleen voor de naam verdient deze keer een bezoek.
De kerk is helaas gedeeltelijk in verbouwing maar ziet er alsnog imposant uit. Er lopen hier ook verschillende aparte figuren rond en zelf ga ik ook rond de kerk.

Daarna weer door en kom ik bij de Trotsky brug. Helaas hebben ze z’n voornaam niet gebruikt. Dan was ik trots geweest.
In ieder geval, niet alsof ik dat had kunnen lezen want de tekens lijken bijna hiërogliefen.
Sowieso komt Engels maar mondjesmaat voor hier.

Via deze brug kom ik bij de ‘Peter en Paul vesting’. Bestaande uit verschillende gebouwen en ook een kerk binnen en belangrijke graven. Hier loop ik rond maar ga verder niet bij de gebouwen naar binnen door de lange rijen en mijn budgetmentaliteit. Het stikt hier uiteraard van de Chinezen.

Na deze bezichtiging even een stop in het parkje en op een bankje zitten om de voeten te laten rusten en het verslag wat bij te werken. Ik zit rustig en dan in de verte ineens een flinke knal, het lijkt wel een explosie die ergens in de stad afgaat…
Ik sta op om te kijken maar zie niks. De oude man die toevallig ook op het bankje zit begint te lachen en met wat doorvragen en gebroken Engels blijkt het een soort kanon of oefening iets in de vesting te zijn die ze (vaker) af laten gaan. Hij laat dan de tijd zien en het is ook precies 12:00…
De man lacht nog even door wanneer ik nog even rond kijk en ook weer ga zitten.

De volgende plek is de Hermitage, zeg maar het Louvre van Rusland. Een al erg mooi gebouw met veel standbeelden.
Hierlangs is palace square en dit samen met de Hermitage en koetsen en beelden en vanalles levert een overwelmend moment op. Wauw.

Hierna komt ook vanalles zoals madam tussauds en vanalles maar eerst wil ik eigenlijk een pinautomaat vinden. Dit duurt langer dan verwacht (Rusland is erg digitaal qua betalen) en ondertussen kom ik langs St. Isaacs kathedraal.
Dan met wat geluk toch een pinautomaat en op naar eten.

Dit eten wordt een soort veredelde noodles met een biertje, en wel Schaffler Brau Gold. Een volledig andere dan ik besteld had maar vooruit.
Nu ga ik opnieuw naar de Hermitage toe maar dan echt naar binnen. De toegang is maar liefst 700 roebels. Of in euro's, tien.
Met wat rondvragen vind ik een manier om de lijn te skippen. Bij een automaat kan je een soort online ticket kopen en meteen naar binnen.

Madonna met kind is één van de bekendste schilderijen hier en deze is snel gevonden.
Dan blijken er veel meer schilderijen met die naam te zijn.

Elk stukje van een kamer is eigenlijk foto-waardig, geweldig museum en ik hou niet eens van kunst.
Overigens ook een gigantisch gebouw. Na een tijd rondlopen nog een paar specifieke hallen proberen te vinden, zoals het Nederlandse deel en daarna telkens vragen maar da Vinci. Daar de goede Madonna met kind.
Met moeite en vragen lukt het om de uitgang vinden. Na deze mensen massa in kleine ruimtes is frisse lucht een geweldige tegemoetkoming.

De laatste bestemming is nieuw Holland. Waarom het zo heet weet ik niet zeker maar mogelijk omdat er een gracht om heen zit. Ze hebben helaas geen bitterballen maar verder is het weer wel weer (!) accuraat, het begint namelijk te regenen.

De tocht terug is erg lang, mede omdat ik vaak niet de moeite neem om het openbaar vervoer beter uit te zoeken, maar na deze barre tocht is het hostel een welkom aanzicht en de rest van de avond rustig doorbrengen.
Mooie dag geweest.

Dag 15:

Wakker door de wekker van iets voor achten en dan een snelle douche en kort ontbijt en vervolgens aanlopen naar het station.
Het is een aardig volle trein maar ik kan m’n grote tas nog met bij de bagageruimte proppen.

In de trein kan je met je telefoon eten bestellen en dan brengen ze het naar je plaats toe.
Je kan onder andere pannenkoeken met kaviaar bestellen en cheesecake.
Voor mij pannenkoeken met ham en kaas die er prima ingaan.

Sint Petersburg verlaten en op naar de hoofdstad!

1. Carolien:
    24 juli 2019
    Wat een mooi verhaal, ik heb er weer van genoten. Denk dat sint petersburg idd heel erg mooi is.