Mongolië

24 september 2019 - Ulaanbaatar, Mongolië

Dag 53 tot 67:

Mongolië:

Deze keer een veel korter verslag omdat er minder motivatie is.
Ik verbleef zo'n 2 weken in Mongolië en hiervan zijn 9 dagen doorgebracht op een tour door de Gobi woestijn en enkele nationale parken. De overige dagen waren in Ulaanbaatar in het Top Tour Guest House en het Land hotel.

Chris was de eerste met wie ik de tour boekte, deze Brit heb ik bij het hostel ontmoet (overigens was daar ook een Brabander in het hostel! Uit Bergen op Zoom) en omdat we allebei de tour willen doen leggen we al binnen anderhalf uur vast dat we samen de komende 9 dagen samen doorbrengen. De rest van de groep bestaat uit de Brit Simon (hij is 39 en al 9 jaar met pensioen in Cambodja) en de Franse Alex en Béré. De gids is Bimba en chauffeur is de fotogenieke Putye.

We slapen vooral in ‘joerten/yurts' en ook een nacht kamperen.
We rijden in een Russische bus in de stijl van de Sovjet unie en de uitzichten zijn echt prachtig. Kliffen, rotsformaties en het landschap verandert veel, ook lopen we naar de top van wat zandduinen. ’S Nachts wodka drinken terwijl Putye een ‘longsong' doet, keelzingen, en daarna naar de sterrenhemel kijken.
In het busje is de muziek van de eerste dagen vooral oude Mongoolse muziek met twee westerse nummers; het onbekende ‘take me to your heart' en het alom bekende ‘boomboomboom' van de Vengaboys, dit wordt dan ook snel lijflied.

Ook veel dieren; aasgieren, veel geiten, schapen, yaks, koeien en paarden overal. En natuurlijk kamelen. We maken een ritje op paarden en kamelen. We zien ook wat kleinere beesten waar de naam me van ontgaat.

Ook zien we nog kort een wedstrijd worstelen in the middle of nowhere.
Zelf krijgen we nog de kans om pijl en boog te schieten, voor mij geen schot in het roos maar het kon slechter.

Tegen het einde van de tour waren we erg goed op elkaar ingespeeld.
Chris is vaak de lul, bijvoorbeeld hij gebruikt een app om sterrenbeelden en planeten vinden en zo vindt hij Uranus. Sindsdien zijn de 39-jarige Simon en ik telkens daarover grinnikend als kleine kinderen bezig. ‘Did you find uranus Chris?’
Overigens ben ik soms ook de lul omdat m’n vingers een keer tussen de deur zaten. Dit wordt ook elke dag genoemd.
Overigens waren de ‘Frenchies' maar 5 van de 9 dagen mee en was het vooral ik en de twee Britten.

We doen de score bijhouden bij overstekende dieren. Als ze snel aan de kant gaan, punt voor Putye. Als ze koppig blijven staan of ze komen de weg op dan een punt voor de dieren. We houden onszelf goed bezig.

De trip naar Mongolië was erg mooi, het land is minder toeristisch hoewel de uitzichten het zeker waard zijn. De afstanden zijn gigantisch maar om een klein beetje van het nomadenleven mee te maken was erg interessant.

Ze hebben in dit land niet veel met voetbal, maar meer met paarden.
Misschien zetten ze in het doel daarom wel een Ponyta, dan heb je in plaats van een menselijke keeper een Pokémongoalie.