Listvyanka - Baikal meer

28 juli 2019 - Listvyanka, Rusland

Ik zou kunnen gaan met de tram, lopen en dan een minibus. Dit zou goedkoper moeten zijn maar ze gaan ook pas over anderhalf uur. Het is nog te vroeg en ik besluit meteen een taxi te pakken en betaal voor deze anderhalf uur rijden na wat afdingen zo'n 40 euro.
Z’n stuur zit rechts… Ik bekijk wat meer wagens en het komt wel meer voor. Geen idee waarom.
Op naar Listvyanka, een dorpje bij het Baikal meer waar mijn komende twee overnachtingen zijn, en wel bij Obitayemiy ostrov.
Op de snelweg worden we ingehaald door een Lada. Voor zulke ervaringen is reizen nou.
Vorige week was het hier overigens bijna constant zo’n 25 graden, hopelijk komt dat nog maar momenteel is er een gigantische plensbui. In Rusland zijn deze trouwens wat gevaarlijker (of interessanter, hoe je het bekijkt) omdat de afvoer slechter is. Aardig stromend water op het voetpad zien is redelijk normaal en zo ook grote en diepe plassen op de weg.

Eenmaal in Listvyanka is het nog even zoeken, eerst met de taxi en daarna zelf.
Het is een soort bergdorpje met mooie huisjes, ook fijn om weer in de natuur te zijn.
Ik loop een gebouw binnen wat ik denk dat het hostel is en hoewel er geen receptie is blijkt het toch het hostel te zijn.
Twee Finse meiden houden me nog even gezelschap terwijl ik wacht op de dame voor het inchecken.

Helaas is het niet mogelijk om met creditcard te betalen en daarom een pinautomaat zoeken. Daarna een soep eten (schijnbaar Solyanka, wie kent het niet).
Vandaag rustig aan, ook door de vele regen, wel wat vooruit plannen.
Morgen zou het mooi weer moeten zijn en dan een lange hike naar een ander plaatsje en met de boot terug.

Net buiten het hostel zijn twee Russische meiden met piercings nog erg geïnteresseerd, volgens mij hebben ze weinig buitenlanders gezien. Terwijl het hier toch redelijk toeristisch is.            Niet dat je mij hoort klagen.

Laatste dingen regelen, wat skypen met het thuisfront en verder wat relaxen.
Eindelijk weer een keer een gewoon bed.

Dag 24:

Om 08:15 gaat de wekker.
Opfrissen, tas inpakken, eten en drinken klaarmaken en vertrekken.
Vandaag het Great Baikal trail. Dit zou zo’n 22km moeten zijn.

Na zo’n 40 minuten het begin van dit pad, althans dat denk ik maar begin steeds meer te twijfelen.
De gps van m’n telefoon werkt nog ietwat en ik besluit soms van het pad te gaan en ook vaker dan ik wil toegeven omdraaien.
Na een tijdje pauze bij een bankje en volgens m’n gps moet ik rechtdoor, precies waar geen pad is.
Toch maar andere kant wat voor m’n gevoel de goede kant op gaat. Na zo'n 10 minuten daarop lopen kom ik een groepje tegen en die zeggen dat het de verkeerde kant is en zo weer precies dezelfde weg terug en dan wel bij het bankje van het pad af. De leider van dit groepje van drie is een gids of in ieder geval een local en zo komen we (eindelijk?) bij het Great Baikal trail uit.
Zelf weer verder en aardig tempo erop om er zeker van te zijn dat ik de boot van 5 uur niet mis.
Het bos was al mooi en nu prettige kliffen met telkens uitzicht op het meer. Ook het pad zelf is soms wat moeilijker wat dit tot een erg gave hike maakt.

Rond 4 uur bij de boot, ik ben zo'n 7 uur onderweg geweest waarvan misschien zo'n 20 minuten aan kleine pauzes.. De boot vertrekt pas over een uur maar ik had eigenlijk meer speling verwacht. De verkeerde weg een aantal keer verspilde aardig wat tijd.
Ik krijg gezelschap van twee Amerikanen. Later ook een paard en een Rus, waarvan de laatste praat alsof hij onder invloed is. Het paard praat niet. Al wordt het door de Russische man wel bier gevoerd.

Om 5 uur vertrekt de boot. Binnen 25 minuten zijn we terug wat ongeveer 7 uur te voet was.
Na de boot nog een paar kilometer terug lopen en meteen boodschappen doen voor morgen. De benen zullen weinig doen vanavond.

Het wordt een zware nacht, met veel spierpijn.
Morgen weer de trein in.

Dag 25:

Om 05:45 een taxi naar Irkoetsk.
De trein vertrekt rond 08:00 en de taxi zou er ongeveer een uur en een kwartier over moeten doen. Tevens moet hij eerst het hostel nog vinden en wie weet of er al verkeer is of dat de trein moeilijk te vinden is.
De chauffeur staat om stipt 05:45 precies voor de deur, rijdt stevig door (gemiddeld 30km boven het maximum en een doorgetrokken streep wordt gebruikt als midden van de rijstrook) en zo is het 06:45 wanneer ik op het station ben. Oftewel ik had een uur langer kunnen slapen.. Zo valt gisteren vanalles tegen en nu juist weer mee.

Als de trein is gearriveerd kan er worden ingestapt en wordt Irkoetsk verlaten.

1. Carolien:
    28 juli 2019