Hong Kong

6 december 2019 - Hongkong, Hongkong

Hong Kong / Macau:

Dag 101 tot 106:

De aankomst per trein is pas om 22:40 en daarna nog naar het hostel lopen. Gigantische stad met veel hoge gebouwen, erg gaaf.
Onderweg naar het hostel heb ik veel moeite met het verkeer te volgen, terwijl het niet eens zo druk is.
Na een te lange tijd realiseer ik me ook waarom, ze rijden hier aan de andere kant van de weg.

Ondanks dat ze hier dus ‘verkeerd' rijden lukt het me om het hostel te bereiken in deze stad en zo bereik ik Yessin hostel.

In Hong Kong gebruiken ze hun eigen munteenheid en wanneer ik later ook daadwerkelijke munten in m’n hand herken ik ze wat ik heel raar vind. Dan herinner ik me dat deze bij m’n oude muntenverzameling zaten.

Qua winkels ben ik heel blij want hier is weer de heilige graal voor reizigers, de 7-eleven. Dat maakt het reizen toch weer simpeler.
Jarenlang sparen voor reizen lukt me. Maar hier is een gebouw vol met winkels met anime spullen en deze zorgt er wel voor dat ik m’n portemonnee trek.

In het hostel kom ik ook weer een bekende tegen, namelijk Wietsche. Een Fries die ook in hetzelfde hostel in Beijing zat en een soortelijke route heeft gedaan.

Na de eerste dag wat willekeurig te geven rond gelopen om de stad wat meer tot thuis te maken, ga ik in de avond er ook weer op uit.
Hier kom ik bij een straatje met schaars geklede vrouwen die actief voetmassages aanbieden. Het lijkt dat het niet bij de voeten zou blijven.
Ook nog enkele mensen bieden me drugs aan. Niet precies wat ik verwacht had van Hong Kong.
Overigens voel ik me hier op en top veilig.

Hong Kong heeft veel problemen met China en kort gezegd komt het erop neer dat ze bang zijn om onder de Chinese censuur te gaan vallen en ze willen hun eigen rechten behouden. Daarom zijn er nu al maanden protesten die overal de hele wereld veel in het nieuws zijn.
Op deze donderdagavond maak ik een klein protest mee en zijn er zo'n 50 mensen een kleine demonstratie aan het houden.
In de stad kom ik ook (vooral bij scholen) protest posters tegen met mooie leuzen en de leiders van China slecht afgebeeld. Ook bijvoorbeeld dingen als ‘Chinazi'.

Het doel van de wandeling van deze avond is de lichtshow op Victoria haven en deze maak ik dan gelukkig ook mee.
Prachtige show met mooi uitzicht.
Vervolgens moet er gegeten worden en dit gebeurd bij een kebab tent waar ik nog met een lang reizende Iranees aan de praat raak.

Pinnen in Hong Kong valt nog tegen. Het wordt automatisch gecanceld en ik ben nog wel bij de grootste bank. Bij een tweede bank kom ik erachter waarom; het toetsenbord is hier andersom (numpad ipv telefoon) en gezien ik het blind typ heb ik dus de verkeerde code gedaan.
Met de juiste code werkt het gelukkig wel.

De tweede echte dag pak ik een ferry naar Macau. Het Vegas van het oosten.
Eerst een beetje cultuur van deze stad met de ruïne van St. Paul en andere gebouwen.
Vanuit de bus zie ik overigens nog twee bekende lopen van Guilin. Gelukkig niet de Duitsers.
Ik ga hier naar de kapper want heb tijd over en waarom ook niet in Macau. Eén van de beste kappers ooit, hij spreekt geen Engels maar besteed er veel tijd aan. Misschien wel gelijke hoogte met Panama.

Op naar de andere kant van Macau en zoeken naar een bus. Even vragen en dan word ik geholpen door een erg aardig Indisch vrouwtje die als kok bij de MGM werkt. Ze loopt zelfs nog een paar minuten mee.
Met deze hulp vind ik de goede bus en kan ik genieten van de andere extravagante casino's.
Onder andere de Venetian, Eifeltoren en een casino dat lijkt op een filmstudio.
Even wachten tot het donker is en dan ook alle lichtshows aanschouwen.

Na dit genieten pak ik de boot en metro terug en kijken hoe het er in stad aan toe is.
Niks aan de hand en gewoon rustig gaan eten en naar het hostel.

De volgende dag, een zaterdag, doe ik vooral rustig aan. Als ik later op de dag naar de wc ga op de kamer in de 12e verdieping hoor ik door het raam de protesten.
Het is een apart gevoel dat je zelf probeert te poepen en ze buiten aan het vechten zijn voor hun vrijheid.

Ik had gepland om niks te doen en veel Netflix te kijken en dan hoor ik van een barbecue met gezelligheid en drank. Een paar uur later ben ik daar dan ook bij.
We halen Skol bier en met de Fries kom ik erachter dat dat bier in Nederland gepromoot werd door Patricia Paay. Het smaakt gelukkig niet naar pis.

De barbecue en het drinken is op het dakterras en hier is later ook karaoke met Guus Meeuwis en Franse nummers en daarna veel gekkigheid.

Met de Fries (Wietsche) teruglopen en we wandelen nog een karaoke bar binnen.
We doen ons uiterste best voor Frans Bauer maar helaas dat lukt dat niet. Erg beperkte keuze en we eindigen met ‘let it be’ op een erg aparte wijze maar hebben simpel veel lol.
Dan toch een eind aan de avond breiden.

De volgende dag is het erg rustig aan wakker worden..

‘S avonds nog even rondlopen en er zijn protesten en veel politie.
Ze hebben een auto gevonden met daarin een politie agent die maskeerde als journalist en die auto is helemaal naar de knoppen gegaan.
Nu is er veel politie en een grimmige sfeer.
Apart om hier tussen te staan maar gelukkig zijn er meer blanke als toeschouwers.
Na een tijd vertrekt de politie en vind ik het ook welletjes geweest.

Morgen in de ochtend met het vliegtuig Hong Kong verlaten.
Kort verblijf hier maar wel erg interessant en mooie stukken!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Carolien:
    8 december 2019
    Weer mooi verhaal zeg.
  2. Marijke:
    8 december 2019
    Hi Leon, leuk verhaal weer om te lezen! Je maakt zooooveel dingen mee. Teveel om te onthouden, dus heel goed dat je verslag maakt! Mooie en bijzondere foto's. Heel veel plezier nog, Ad & Marijke